حذف صفر از پول ایران

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: دو شنبه 8 مهر 1392 ساعت: 22:54

 

 

*تاریخچه حذف صفر:
حذف صفر از پول ملی کشورها نخستین‌بار پس از پایان جنگ جهانی دوم و تورم تازنده آلمان‌غربی تجربه شد که چاپ مارک جدید را به دنبال داشت. پس از آن به ویژه از دهه 60 و 70 میلادی به این سو این عمل بارها و بارها در کشورهای مختلف که اکثراً کشورهای درحال توسعه بودند به اجرا درآمد.
کشورهایی که اقتصاد آنها از تورم بالا رنج

می‌برد و ارزش پول ملی آنها در سراشیب سقوط قرار گرفته بود، برای ساده‌تر شدن مبادلات اقتصادی و بازرگانی و همچنین کاهش هزینه چاپ اسکناس اقدام به حذف صفر یا صفرهایی از اسکناس‌ها کردند. براساس مطالعات انجام شده در 71مورد دولت‌های درحال توسعه مجبور شده‌اند چندین صفر را از پول ملی خود حذف کنند. آخرین نمونه در این زمینه به زیمبابوه مربوط می‌شود که طی آن دولت این کشور 10 صفر از پول ملی این کشور حذف کرد.

*سابقه حذف صفر در جهان:

$$حذف 18 صفر در برزیل:
برزیل در دهه 60 و 70 میلادی به یکی از سنگین‌ترین تورم‌های آن زمان دچار شد. به گونه‌ای که پول ملی این کشور ماهانه 30 تا 40درصد ارزش خود را از دست می‌داد. پیش‌ترها از سال 1930 تا 1942 پول ملی برزیل دوبار تغییر نام پیدا کرده بود.

 

Cruzeiro

Cruzeiro Noro

در سال 1967 میلادی برای اولین‌بار 3 صفر از پول ملی برزیل با نام                      حذف و این پول بهتبدیل شد. با این وجود برزیل نتوانست در کنترل تورم موفق عمل کند و تا سال 1981 تورم این کشور بار دیگر به 151درصد رسید. در این میان باردیگر سه صفر از پول ملی برزیل حذف شد. در سال 1989 بار دیگر تورم برزیل افزایش یافته و به هزار و 431 درصد رسید.
در این هنگام باردیگر دولت برزیل اقدام به حذف صفرهای بازگشته همراه با تغییر نام پول ملی کرد. در سال 1993 زمانی که تورم این کشور در مرز 2 هزار درصد قرار داشت بار دیگر حذف سه صفر اعمال شد. از سال 1930 تاکنون طی شش مرحله 18 صفر از پول ملی برزیل حذف شده است.

$$حذف 13 صفر در آرژانتین:
در آرژانتین طی سال 1960 میلادی، هر دلار آمریکا در برابر 1100 تا 3500 پزوی آرژانتین مبادله می‌شد. آرژانتین با حذف دو صفر از پول خود ارزش آن در برابر دلار را افزایش داد. در اوایل دهه 1980 میلادی نیز هر دلار آمریکا در برابر 18000 تا 180000 پزو دادوستد می‌شد. دولت آرژانتین در سال 1983 چهار صفر از پول خود را حذف کرد و این کار در دو مرحله دیگر تا حذف 13 صفر ادامه پیدا کرد. مقامات آرژانتینی در رابطه با این تجربه می‌گویند اگر دولت تنها به حذف صفرهای پول ملی اکتفا کند و اصلاحات اقتصادی فراگیر و جامعی را اجرا نکند، سیاست حذف صفر به تنهایی کارساز نخواهد بود.

 

 

 

 


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ